آموزش فنی شاهین

لزوم کالیبره کردن سنسور فشار باد لاستیک بعد از جابجایی یا تعویض رینگ و لاستیک

همانطور که احتمالا میدانید بنا به دلایلی مختلف که در ادامه این مقاله به آن میپردازیم، لاستیک های خودرو نیاز به تعویض پیدا میکنند که این کار یک کار درستی در جهت سلامت خودرو میباشد. اما اتفاقی که بعد از این کار می افتد خراب شدن تنظیمات سنسور tpms یا همان سیستم پایشگر باد لاستیک در خودرو شاهین است. اگر یک روزی نیازمند به تعویض لاستیک های خود شدید این مقاله برای شماست…

چرا لاستیک های خودرو خود را تعویض یا جابجا میکنیم؟

در هر خودرویی، لاستیک های جلو بدلیل تحرکات فرمان و وزن اضافی موتور خودرو بر روی آنها باعث فرسایش بیشتر نسبت به لاستیک های عقب شده است. برای اینکه فرسایش لاستیک های خودرو یک دست باشد لاستیک های عقب و جلو به ازای هر 30هزار کیلومتر تعویض شوند.

نکات مورد نیاز برای جابجایی لاستیک های خودرو چیست؟

توصیه ما این است که اگر لاستیک های جلو و عقب نیازمند به جابجایی شدند، لاستیک های هر طرف در همان طرف بمانند. منظور از این کار این است که لاستیک های عقب و جلوی سمت چپ با یکدیگر و لاستیک های عقب و جلوی سمت راست با یکدیگر تعویض شوند. قبل از جابجایی آنها لازم است حتما باد لاستیک هارا مجددا بالانس کنید که در خودرو شاهین میزان فشار باد هر چهار چرخ را میتوانید بین 32 الی 34 تنظیم کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

سنسور TPMS در خودرو شاهین چیست؟

سیستم Tyre Pressure Monitoring System یا به اختصار همان TPMS یک نوع سنسور در خودرو شاهین است که وظیفه کنترل فشار تایر های خودرو شاهین را دارد. این سنسور در هر چهار تایر خودرو شاهین نصب شده و هرگاه برای هرکدام از آنها ایرادی ایجاد شود به ما اطلاع میدهد تا قبل از بروز مشکل های جدی تر بتوانیم به آن رسیدگی کنیم.

بعد از جابجایی یا تعویض رینگ و لاستیک چه مشکلی برای TPMS به وجود می آید؟

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، در خودرو شاهین بر روی هر لاستیک یه سنسور مجزا قرار داده شده. اگر یک روزی بنا به هر دلیلی نیاز به تعویض رینگ یا لاستیک خودرو خود پیدا کردید، تنظیمات سنسور TPMS دچار مشکل میشود. این موضوع بدین معنی است که اگر ایرادی در فشار باد یکی از لاستیک های خود بعد از جابجایی ایجاد شود، این سنسور به ما اطلاعی مبنی بر ایراد آن لاستیک در جای قبلی آن را میدهد که این موضوع باعث گمراهی ما میشود. حتی در بعضی از موارد اگر شما رینگ خودرو خود را تعویض کنید، بدلیل تغییر قطر رینگ همه محاسبات این سنسور به هم میریزد و حتی شاید ماشین شما دیگر روشن نشود.

برای حل مشکل سنسور TPMS چه باید کرد؟

با توجه به مطالب بالا واجب است حتما اگر لاستیک های خودرو شاهین خود را تعویض و جابجا کردید، به نمایندگی مراجعه کنید و عمل کالیبراسیون سنسور TPMS را برای هریک از چرخ ها انجام دهید تا مشکلی دیگر برایتان پیش نیاید.

منبع ویدیو: کانال تلگرام shahinanalysis

2 فکر در مورد “ لزوم کالیبره کردن سنسور فشار باد لاستیک بعد از جابجایی یا تعویض رینگ و لاستیک

  1. مهدی علی آبادی گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما میارید واقعا مفیده .آیا به جز نمایندگی جای دیگه ای برای کالیبره سنسور tpms هست یا خیر چونکه برای من به هم ریخته فقط میگن باید ببرم نمایندگی مرکزی اونجا هم تا دو ماه دیگر وقت ندارن

    1. سلام دوست عزیز. اگر سنسور را تعویض کردید نیاز به کالیبره کردن دارد اما اگر سنسورها تعویض نشده اند هیچ نیازی به کالیبره کردن نیست و با تنظیم باد و طی مسافت یکی دو کیلومتری سنسور شناسایی می شود. اما در صورت نیاز این دستگاه در آپاراتی های پیشرفته موجود است و می‌توانند کالیبره کردن را انجام دهند. افرادی که هم دستگاه دیاگ جدید داشته باشند میتوانند این کار را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *