آموزش خودرو شاهین

عمل نکردن ریموت شاهین و قفل شدن درب‌های خودرو

خودرو شاهین تا به امروز در سه نسخه مختلف یعنی شاهین دستی فول آپشن به نام شاهین G، شاهین دستی بدون سانروف با اسم شاهین GL و شاهین اتومات با موتور توربو شارژ یا همان Shahin CVT عرضه شده است. این سه نسخه از نظر آپشن تا حد زیادی مشابه به یکدیگر هستند. سایپا در تولید شاهین از فناوری کیلس استارت استفاده کرد و شاهد هستیم که روی همه تیپ‌های شاهین کیلس استارت نصب شده و شما برای ورود به خروج و حتی روشن کردن خودرو نیاز به سوئیچ ندارید.

کیلس استارت شاهین چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

فناوری کیلس استارت استفاده شده در خودرو شاهین همانند دیگر خودروهای به روز دنیا شما را از نیاز به داشتن سوییچ بی نیاز می‌کند و شما بدون نیاز به سوئیچ هم امکان ورود به خودرو دارد و هم می‌توانید خودرو را روشن کنید. کیلس استارت در واقع از دو بخش اصلی تشکیل شده است. فرستند یا همان ریموت که در دست راننده قرار دارد و گیرنده و آنتن‌های طول کوتاه و بلند که درون خودرو جایگذاری شده است.

اگر بخواهیم به نحوه عملکرد این سیستم بپردازیم مبحث طولانی و فنی خواهد شد اما در واقع سیستم کیلس مشابه کلیدهای سنتی است به این شکل که کلید شما با مغزی هماهنگ بوده و می‌تواند درب خودرو یا استارت را فعال کند. عین همین عمل روی کیلس استارت هم رخ داده و یک کد اختصاصی برای خودرو شما روی ریموت کیلس تعریف شده که با خودرو هماهنگ بوده است.

این مجموعه شامل یک مجموعه گیرنده های طول بلند است که به کمک آن شما می‌توانید خودرو را از فاصله دور باز یا قفل کنید. در کنار این یک مجموعه آنتن برد کوتاه هم قرار داشته که تشخیص حضور ریموت در خودرو و امکان روشن شدن خودرو را تشخیص می‌دهد.

چگونه خودرو شاهین بدون سوییچ روشن می‌شود؟

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، خودرو شاهین فناوری کیلس استارت داشته و به جای استفاده از کلید مکانیکی در واقع یک کلید انحصاری الکترونیکی داخل ریموت قرار دارد در صورت تشخیص این کد توسط خودرو، امکان روشن شدن خودرو فراهم می‌شود. این ریموت مجهز به یک آنتن‌های برد کوتاه بوده که با قرارگیری آن در فضای کابین امکان روشن شدن خودرو فعال می‌شود به این معنی که اگر ریموت داخل جیب یا حتی داخل یک کیف روی صندلی عقب هم باشد خودرو امکان روشن شدن خواهد داشت.

نحوه بازکردن درب خودرو شاهین در صورت نداشتن باتری یا برق در خودرو

یکی از مسائل مهم در سیستم کیلس استارت آن است که برای باز شدن و روشن شدن خودرو حتما باید هر دو سمت این فرستنده (کیلس) و گیرنده (خودرو) به برق دسترسی داشته باشند. طبیعی است که ممکن است به دلایل مختلفی برق این دو مجموعه تامین نباشد از جمله موارد زیر:

  • باتری ریموت کیلس استارت شاهین شما تمام شده باشد
  • ریموت در اثر ضربه آسیب فیزیکی دیده باشد و فرستنده آن کار نکند
  • خودرو شاهین شما باتری خالی کرده باشد و برق داخل مجموعه نباشد
  • فیوز مربوط به سیستم کیلس سوخته باشد و قادر به تشخیص فرستنده نباشد

هر کدام از این موارد ممکن است در هر خودرویی رخ دهد اما در این شرایط چاره چیست؟ فرض کنید خودرو شما باتری خالی کرده باشد و لازم است درب کاپوت را باز کنید تا بتوانید باتری به باتری کنید.

در چنین شرایطی همه خودروهایی که از فناوری سیستم کیلس استفاده می‌کنند از دو فناوری استفاده کرده‌اند. فناوری سوییچ یدک و فناوری موج کوتاه.

در انتهای ریموت کیلس خودرو شاهین شما یک تیغه یا در واقع یک سوییچ مخفی قرار دارد که قادر هستید به کمک آن درب سمت راننده را باز کنید. این قابلیت برای زمانی کاربرد دارد که خودرو شما باتری خالی کرده است یا به هر دلیلی ریموت قادر به بازکردن درب خودرو نیست.

برای بازکردن و دسترسی به سوییچ مخفی ریموت باید ابتدا اگر روی ریموت خود کاور یا هر نوع پوششی دارید را خارج کنید.

سپس پشت ریموت خود را نگاه کرده و یک حفره کوچک را مشاهده می‌کنید که با فشردن آن حفره یک فنر به داخل حرکت خواهد کرد. با یک جسم تیز مانند نوک خودکار این حفره را فشار دهید و بخش انتهایی سوییچ که حلقه روی آن قرار می‌گیرد را بیرون بکشید.

به کمک سوییچ خارج شده، درب سمت راننده را باز کرده و سپس دوباره تیغه را داخل فضای مربوطه روی کیلس قرار دهید و فشار دهید تا سرجای خود محکم شود.

موضوع مهم دیگری که در خودرو شاهین وجود دارد امکان روشن کردن خودرو در شرایطی است که به هر دلیلی ریموت قادر به فرمان نیست مثلا باتری آن تمام شده است یا به دلیل ضربه فیزیکی ریموت فرمان نمی‌دهد که راهکار روشن کردن خودرو شاهین در این شرایط را در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *