آموزش فنی شاهین

دلیل مخلوط شدن آب و روغن در خودرو شاهین

اگر شما هم مالک خودرو سایپا شاهین هستید، شاید با این مشکل مواجه شده باشید که در مخزن آب رادیاتور شاهین، ترکیب قهوه ای رنگی ایجاد شود که حاصل مخلوط شدن آب و روغن است. اما دلیل این قاطی کردن آب و روغن در خودرو شاهین در مخزن آب چیست؟ آیا قهوه ای شدن قمقمه آب شاهین خطرناک است؟ چگونه باید از خرابی آب قمقمه شاهین پیشگیری کرد؟

مخلوط شدن آب و روغن در خودرو چرا رخ می‌دهد؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که چرا آب و روغن در خودرو مخلوط می‌شود. برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که نقش آب و روغن در خودرو چیست.

در خودروهای عمومی و امروزی شاهد هستیم که فضای موتور به دلیل حرارت بالایی که دارد نیاز است خنک شود. برای این خنک شدن در عموم خودروها از آب و روغن استفاده می‌شود. روغن هم وظیفه خنک کاری و هم وظیفه روان کاری را بر عهده داشته و آب هم به روغن موتور در خنک کردن فضای موتور کمک می‌کند.

در موتورهای بنزینی رایج، روغن در فضای سیلندر موتور به صورت مداوم در حال گردش است و این روغن از مسیرهای مشخصی عبور می‌کند که هم به خنک کردن فضای سیلندر کمک کرده و هم روانکاری قطعات را انجام می‌دهد. اما در کنار این روغن آب هم با فشار بالا به وسیله واترپمپ در موتور شروع به گردش می‌کند و به خنکی بیشتر موتور کمک می‌کند.

گردش آب و روغن در موتور و همه بخش های دیگر از جمله توربو شارژ، اویل ماژول و… در مسیر کاملا مشخص و مجزایی از یکدیگر است و هیچ گاه نباید آب وارد روغن شود یا برعکس. هر زمان که به هر دلیلی مسیر این دو مایع در موتور یکسان شود و با همدیگر ترکیب شوند در اطلاح موتور آب و روغن قاطی کرده که در این صورت نیاز به تعمیر و مراقبت سریع دارد.

مخلوط شدن آب و روغن خطرناک است؟

در یک کلام بله. روغن و آب در مسیرهای کاملا مجزا و مشخصی از یکدیگر عبور می‌کنند و اگرچه آب فقط وظیفه خنک کنندگی سیلندر و محفظه احتراق را برعهده دارد اما در طرف مقابل روغن به روانکاری قطعات هم کمک کرده و اگر بتواند آب وارد فضای روغن شود طبیعی است که دیگر این روانکاری به درستی رخ نمی‌دهد. هر زمان که شما تشخیص دادید آب و روغن موتور قاطی شده است باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

مهم ترین نشانه خرابی اویل ماژول شاهین – قهوه ای شدن آب قمقمه شاهین

چرا در خودرو شاهین آب و روغن قمقمه مخلوط می‌شود؟

آب و روغن قاطی شدن در هر محلی از جمله سرسیلندر ممکن است رخ دهد اما در خودرو شاهین شاهد هستیم که این مخلوط شدن در فضای دیگری از جمله مخزن آب رادیاتور خود را نشان می‌دهد. اگر در زمان بازکردن درب کاپوت شاهد این بودید که مخزن آب اضافه رادیاتور به رنگ قهوه ای تغییر رنگ داده است و کف روی آن ایجاد شده است این مهم ترین نشانه‌ای است که خودرو سایپا شاهین شما دچار مشکل مخلوط شدن آب و روغن شده است.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ مهم ترین دلیل این رخداد خرابی قطعه‌ای به نام اویل ماژول است. در خودرو شاهین در جلوی فیلتر روغن خودرو؛ قطعه ای به نام خنک کن روغن یا همان اویل ماژول قرار گرفته شده است. از آنجایی که خودرو شاهین یک خودرو توربو شارژ است و دمای موتور بالاست، نیاز است که روغن به شکل سریع‌ترین خنک شود. برای این منظور در مقابل فیلتر روغن شاهین قطعه ای به نام اویل ماژول قرار گرفته است که به کمک گردش آب در آن، روغن خنک می‌شود.

خرابی اویل ماژول شاهین مهم ترین دلیل آب و روغن قاطی کردن شاهین در فضای قمقمه آب رادیاتور است.

چگونه مشکل قهوه ای شدن آب مخزن رادیاتور شاهین را حل کنیم؟

این مشکل وقتی رخ می‌دهد که اویل ماژول خراب شده باشد که این خرابی ناشی از شکسته شدن پوسته اویل ماژول است که باعث قاطی شدن آب و روغن می‌شود. برای حل این مشکل باید پیش تعمیرکار مراجعه کرده و ابتدا اویل ماژول خود را تعویض کنید. متاسفانه اویل ماژول شاهین تقریبا غیر قابل تعمیر است و اگر این مشکل را تجربه کردید باید این قطعه را تعویض کنید. پس از این کار لازم است آب رادیاتور و قمیمه تخلیه شده و فضای داخلی آن شسته شود تا عاری از هر گونه روغن باشد. با تعویض اویل ماژول مشکل شما در خودرو شاهین برطرف خواهد شد.

مخلوط شدن آب و روغن در تمام مجاری آب در خودرو شاهین

دلیل خرابی اویل ماژول شاهین چیست؟

اما مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چرا اویل ماژول خراب می‌شود و مشکل قهوه ای شدن رنگ آب ردایاتور شاهین رخ می‌دهد. اویل ماژول شاهین مقابل فیلتر روغن قرار گرفته و در مرکز آن یک لوله دو سر رزوه قرار دارد که روغن از آن عبور می‌کند. متاسفانه شل شدن این مغزی و زیاد محکم کردن فیلتر روغن در زمان تعویض روغن باعث شکسته شدن پوسته اویل ماژول شده که همین عامل سبب ایجاد نشتی در مسیر روغن و آب می شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل در خودرو شاهین سعی کنید فیلتر روغن شاهین را در زمان تعویض روغن بیش از حد محکم نکنید که چرا این کار باعث شکسته شدن پوسته اویل ماژول خواهد شد.

اویل ماژول شاهین سایپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *