آموزش فنی شاهین

مراقبت از سیستم ترمز و کلاچ شاهین با تعویض به موقع روغن ترمز

یکی از مهم ترین اجزای خودرو سیستم کلاچ و ترمز آن است که مراقبت از آنها یک اصل مهم برای داردنگان خودرو است. از آنجا که در سیستم کلاچ خودرو شاهین هم از روغن ترمز استفاده شده، تعویض به موقع روغن ترمز میتواند سلامت کلاچ و ترمز خودرو شاهین شما را تضمین کند.

عمر مفید روغن ترمز خودرو چقدر است؟

عمر مفید روغن ترمز به تقریب 40000 کیلومتر یا 2 سال است. بدلیل دمای بالا موتور شاهین و جذب رطوبت، بهتر است بعد گذشت این زمان روغن ترمز تعویض شود. عدم تعویض روغن ترمز و استفاده ممتد از روغن ترمز آلوده کارایی ترمز و کلاچ خودرو را کاهش داده، باعث زنگ زدگی اجزای سیستم ترمز و کلاچ شده و حتی ممکن است باعث از کار افتادن این سیستم ها شود.

روغن ترمز استفاده شده در خودرو شاهین از چه نوعی است؟

روغن ترمز های مختلف بر اساس مواد تشکیل دهنده آن، جذب یا عدم جذب آب، نقطه جوش آن و موارد دیگری از یکدیگر متمایز میشوند. انواع روغن ترمز های مختلف بدین صورت میباشد:

  • روغن ترمز DOT3 (زرد رنگ)
  • روغن ترمز DOT4 (آبی رنگ)
  • روغن ترمز DOT5 (بنفش رنگ)
  • روغن ترمز DOT5.1 (قرمز یا سبز رنگ)

خودرو شاهین از روغن ترمز DOT4 یا روغن ترمز آبی رنگ استفاده میکند. البته بر روی درب مخزن روغن ترمز درج شده که از روغن ترمز DOT3 هم میتوان استفاده کرد اما میبایست کل مجموعه از روغن ترمز DOT3 استفاده شود.

نکات مورد نیاز برای تخلیه و تعویض روغن ترمز

روش اصولی تخلیه و تعویض روغن ترمز یک پروسه پیچیده است. برای سهولت کار شما میتوانید حداقل روغن ترمز داخل محفظه روغن ترمز را تخلیه و تعویض بکنید. برای تخلیه روغن ترمز داخل مخزن یک روش بسیار ساده وجود دارد که از طریق نازل یک اسپری و یک بطری آب قابل انجام هستش. در جهت این کار لازم هستش که شما لوله نازل اسپری را داخل مخزن روغن ترمز قرار داده و سر نازل اسپری را داحل بطری قرار دهید. بدین ترتیب با هر بار فشار دادن نازل اسپری روغن ترمز آلوده از مخزن خارج و وارد بطری میشود. سطح روغن ترمز داخل مخزن باید چیزی میان خط MAXIMUM و MINIMUM درج شده روی مخزن باشد.

لازم است به این نکته توجه کنید که روغن ترمز مقداری خاصیت خورندگی داشته و باید سعی کنید که هیچ تماسی با بدنه خودرو شما نداشته باشد.

دلایل کاهش سطح روغن ترمز چیست؟

اگر احیانا متوجه شدید که سطح روغن ترمز خودرو شاهین شما از خط MAXIMUM فاصله گرفته و یا حتی به سطح MINIMUM نزدیک شده است نباید بلافاصله اقدام به ریختن روغن ترمز داخل مخزن بکنید و باید دلایل کاهش سطح آن را بررسی کنید.

همانطور که میدانید یک سری پستان ها پشت لنت های خودرو هستش که وظیفه هل دادن لنت ها به سمت دیسک را دارند. هرچه که لنت ها خورده شوند، پستان های پشت لنت ها به سمت دیسک حرکت کرده و سطح روغن ترمز در مخزن کاهش میباید. علاوه بر این نشتی شلنگ های بلوک ABS و پشت چرخ های خودرو نیز باعث کاهش سطح روغن ترمز خودرو شما میشود. اگر شما اطمینان حاصل کردید که لنت های خودرو شاهین شما در وضعیت مناسبی قرار دارد و لوله های حاوی روغن نشتی ندارد، آن موقع شما میتوانید روغن ترمز را به داخل مخزن اضافه کنید.

منبع ویدیو: کانال تلگرامی shahinanalysis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *