آموزش خودرو شاهین

ظاهرشدن علامت H یا L‌ در کیلومتر سفری خودرو شاهین

خوشبختانه چندسالی است که در خودروهای داخلی شاهد کیلومترهای پیشرفته تری هستیم که صرفا دیگر دور موتور و سرعت را نشان نمی‌دهند بلکه آپشن‌های دیگری به آن‌ها اضافه شده است. کیلومتر سفری هم به عنوان یکی از این بخش‌های جدید مانیتور در خودرو اطلاعات جامع تری را قادر است نمایش دهد.

صفحه کلیومتر خودرو شاهین

خودرو شاهین به عنوان یک خودرو نسبتا اقتصادی در گروه سایپا از یک کیلومتر مدرن و جدید بهره می‌برد که ساختاری کلاسیک با همان دو حلقه معروف برای دور موتور و سرعت داشته و مابقی اطلاعات کنار آن درج شده است. صفحه کیلومتر خودرو شاهین هم در نسخه دستی و هم شاهین اتومات تولید شرکت کروز است و کیفیت ساخت قابل قبولی دارد. این دو مدل هم از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت آن‌ها در کروم دور حلقه های کیلومتر در شاهین اتومات و بعضی آپشن‌ها مثل کروز کنترل است.

کیلومتر سفری شاهین یا همان مانیتور سیاه و سفید در مرکز صفحه کیلومتر، قابلیت های مختلفی داشته که برخی از این موارد در لیست زیر ذکر شده است:

  • نمایش وضعیت درب های خودرو شاهین
  • نمایش میزان کارکرد خودرو
  • نمایش میزان سفر طی شده شامل مسافت، مدت زمان و میانگین سرعت
  • میزان سوخت باقی مانده (غیر فعال در نسخه فعلی)
  • نمایش میانگین مصرف سوخت (غیرفعال در نسخه فعلی)
  • هشدار زمان سرویس خودرو
  • نمایش وضعیت باد تایرهای خودرو

همانطور که اشاره شد این کیلومتر قابلیت‌های متعددی داشته و حتی با دسترسی به ECU ماشین میتوان آپشن‌های بیشتری را برای آن فعال کرد.

نمایش علامت H یا L در کیلومتر سفری شاهین

یکی از رایج‌ترین هشدارهایی که در کیلومتر شاهین نمایش داده می شود روشن شدن چراغ زرد رنگ و نمایش حرف H یا L در کنار چرخ های خودرو است. خودرو شاهین به صورت پیش فرض هم در نسخه دستی و هم اتومات از سیستم پایش باد لاستیک‌ها بهره می‌برد. این سیستم یا همان TPMS باد لاستیک‌ها را کنترل کرده و در صورتی که از حد مجاز خود خارج شود به راننده هشدار می‌دهد. این هشدار در صفحه کیلومتر و مانیتور خودرو شاهین قابل مشاهده است.

نمایش علامت H در کنار لاستیک در کیلومتر شاهین: نمایش حرف H که در واقع مخفف حرف High است به این معنی است که باد لاستیک شما بیش از اندازه مجاز است.

نمایش حرف L در کنار لاستیک خودرو شاهین در صفحه کیلومتر: این علامت که در واقع حرف Low را نشان می‌دهد به معنی کم بودن باد تایرها است.

میزان باد مجاز برای لاستیک خودرو شاهین دستی و اتومات 31 psi است که با تنظیم باد این حروف به صورت کامل از روی صفحه کیلومتر برطرف خواهند شد. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد علامت های نمایش داده شده در صفحه کیلومتر شاهین بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای جامع علائم پشت آمپر شاهین را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *