آموزش فنی شاهین

صدای زیاد موتور شاهین در هنگام سرد بودن

سایپا شاهین با تغییری اساسی در گروه خودرو سازی سایپا از پلتفرم X200 یعنی خانواده تیبا و کوییک و پراید جدا شد و سایپا بالاخره بعد از سال ها با عرضه پلتفرم به روز تر SP100 خودرو مدرنی را وارد بازار کرد که نخستین خروجی این پلتفرم، شاهین بود. شاهین با توجه به ابعاد بزرگتر و سنگین تری که دارد نیاز به یک موتور قوی تر را حس کرد.

داستان موتور شاهین چیست؟ آیا موتور شاهین همان موتورب تیبا است؟

داستان موتور سایپا شاهین عقبه چند ساله ای دارد. در روزهایی که روابط ایران و چین خوب بود و شاهد عرضه خودرو های برلیانس در ایران بودیم، سایپا تصمیم گرفت موتور برلیانس را با شاسی SP100 ترکیب کند و خودرویی مدرن به بازار عرضه کند اما تحریم ها و رفتن برلیانس از ایران دست سایپا را خالی گذاشت!

در این مدت گزینه های مختلفی روی میز قرار گرفت و در واقع سایپا یک پروژه بزرگ یعنی پلتفرم SP100 داشت بدون موتور! طبیعی است که در این زمان به هر روشی سایپا مجبور بود که موتور تامین کند. از خرید موتور از چین گرفته تا پادرمیانی وزیر برای دریافت موتور از ایران خودرو! اما هیچ کدام به نتیجه نرسید تا اینکه شرکت مگاموتور موفق شد با تغییرات اساسی و بهینه سازی های متعددی موتور اصلی خانواده سایپا یا همان موتور معروف تیبا را بهینه سازی و توربو شارژ کند تا به موتور فعلی یعنی M15 برسد.

البته این تغییرات فقط در حد افزودن یک توربو شارژ به موتور نبود و این موتور از نظر ساختاری و استقامت و بسیاری از بخش های دیگر به صورت کامل بازنگری شد تا توانست تحمل وزن بالای شاهین در مقایسه با تیبا و کوییک و توان بالای توربو شارژ را بدست آورد.

موتور توربوشارژ شاهین M15

نتیجه این تحقیقات موتور جدید خانواده سایپا یعنی یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و هشت سوپاپ را تشکیل داد که روی آن یک توربو شارژر برای افزایش توان موتور نصب شده است. در روزهای ابتدایی خیلی این نگرانی وجود داشت که موتور توان کافی و مقاومت خوبی ندارد و به زودی مصطهلک خواهد شد اما امروز که حدود سه سال از عرضه اولین شاهین رسمی به بازار گذشته است شاهد هستیم که نه تنها موتور شاهین بسیار خوب جواب داده بلکه از نظر اصطهلاک هم بسیار کم مصرف است.

دلیل صدای اضافه موتور و خر خر کردن شاهین در هنگام سرد بودن موتور چیست؟

با اضافه شدن توربو شارژ به هر موتوری ما شاهد بسیاری از تغییرات در مسیر ارتباطی سوخت و خروجی هوا و مکش هستیم. اگر نگاهی به کاپوت خودرو شاهین بیاندازید دقیقا همین نکته را درک خواهید کرد که کاپوت شاهین بسیار شلوغ بوده که دلیل این شلوغی هم دقیقا اضافه شدن همین توربو شارژ به مدار است.

اما یکی از مهم ترین تغییراتی که افزوده شدن توربو شارژ به هر موتوری به همراه می آورد، چند بخشی شدن مسیر خروجی دود است. در خودروهای تنفس طبیعی شاهد هستیم که خروجی دود از منیفولد خارج شده و مستقیما به کاتالیست منتقل می‌شود و از آنجا هم در مسیر اگزوز خارج می‌شود. اما در موتور توربوشارژر این اوضاع متفاوت است و لازم است خروجی دود به پروانه توربو شارژ منتقل شده و پروانه را به گردش وادار کند. در چنین شرایطی اتصالات میانی شکل میگیرند که مهم ترین عامل ایجاد سروصدای اضافه در موتور هستند.

اگر شما هم در خودرو شاهین خودتان شاهد صدای اضافه سوت کشیدن موتور خصوصا در هنگام صبح ها یا زمانی که موتور سرد است، را دچار هستید؛ به احتمال زیاد با سوختن واشر توربو مواجه شده اید. گرمای موتور در بخش منیفولد بسیار زیاد است و در این بخش لازم است از اتصالات خوبی استفاده شود که متاسفانه در شاهین این اتفاق رخ نداده است. اگر شما هم دچار مشکل سوت کشیدن موتور در هنگام سرد بودن خودرو شاهین خودتان هستید احتمالا همین مشکل را دارید که این مشکل در اثر موارد زیر ممکن است رخ داده باشد:

دلایل سوت کشیدن موتور شاهین در هنگام سرد بودن موتور

  1. سوختن واشر توربو شاهین به دلیل کیفیت پایین واشر فابریک کارخانه
  2. شکستن یا ترک در منیفولد خودرو شاهین
  3. ضربه خوردن به کاتالیست شاهین از زیر سینی موتور و تاب برداشتن اتصالات

اما در میان این گزینه ها در عموم موارد شاهد هستیم که واشر توربو شاهین خصوصا واشر سه گوش توربو شارژ شاهین درچار سوختگی می‌شود. مهم ترین دلیل این اتفاق کیفیت پایین واشر توربو است که شما می‌توانید با تهیه یک واشر با کیفیت از شاهین لوکس این مشکل را به صورت همیشگی حل کنید.

اگر میخواهید در این خصوص بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم حتما محصول واشر توربو شاهین را مشاهده کرده و توضیحات و ویدیو راهنمای نصب این محصول را درپایین صفحه به دقت مطالعه کنید. همچنین شما با مراجعه به پیچ اینستاگرام شاهین لوکس می‌توانید اطلاعات بسیار جامعی در خصوص واشر توربو شاهین، ضعف‌های منیفولد شاهین، مشکلات کاتالیست شاهین و… بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *