آموزش فنی شاهین

لرزش شاهین در هنگام ترافیک

اگر شما هم مالک خودرو شاهین هستید و از لرزش خودرو در زمان ترافیک یا داغ کردن موتور کلافه شده‌اید، این مقاله برای شماست…

خودرو شاهین اولین تجربه جدی سایپا در تولید خودرویی با موتور توربو شارژ است که طبیعی است این تجربه چالش‌های متعددی را برای این شرکت به همراه داشت. از آپدیت های متعدد نرم افزاری گرفته تا مشکل سیم کشی و سوختن رله ها یا داغ کردن بیش از حد موتور در زمان گرفتن کولر و… همگی از مواردی بودند که از ابتدای سال 1400 یعنی زمان عرضه این خودرو شروع شد و رفته رفته با آپدیت‌های مختلف نرم افزاری برطرف شد.

اما یکی از مشکلاتی که همچنان خودرو شاهین با گذشت سه سال از عرضه آن درگیرش است، مشکل لرزش شدید خودرو در زمان داغ شدن دیسک و صفحه است که عامل اصلی آن بی کیفیت بودن دیسک و صفحه خودرو است.

دیسک و کلاچ شاهین چه مشکلی دارد؟

شاهین یک خودرو توربو شارژ است و ورود توربو شارژ به مدار فشار مضاعفی را به سیستم موتور و گیربکس وارد می‌کند. این فشار بالا باید توسط مجموعه کلاچ از موتور به سمت محرک چرخ‌ها منتقل شود و پایین بودن کیفیت این سیستم باعث خرابی زودهنگام مجموعه دیسک یا صفحه کلاچ شاهین شده یا توان انتقال قدرت را نخواهد داشت.

این موضوع دقیقا در خودرو شاهین قابل مشاهده است بطوری که در هنگام ترافیک زمانی که زیاد دیسک و صفحه درگیر می‌شود شاهد هستیم که در دنده یک توان موتور کاهش پیدا کرده و خودرو در زمان شروع به حرکت با لرزش‌های شدید همراه می‌شود.

البته این چالش فقط مختص به شروع حرکت نبوده و لگ ایجاد شده بین تعویض دنده های شاهین هم تا حد زیادی به همین دیسک و صفحه بی کیفیت باز می‌گردد.

دیسک و صفحه شاهین تولید چه شرکتی است؟

دیسک و صفحه فابریک سایپا شاهین تا به امروز توسط دو شرکت مختلف تولید شده است. در خودروهای سری اول این مجموعه توسط شایان صنعت طراحی و تولید شده بود که اصلا کیفیت قابل قبولی نداشت و شاهد تعویض آن روی کیلومترهای پایین حتی زیر 10 هزار کیلومتر بودیم. با ادامه دار شدن این روند، سایپا قرارداد دیگری را با شرکت دیگری (که ظاهر عظام است) ثبت کرد که با اصطلاح دیسک و صفحه بهینه شده در نمایندگی ها عرضه و روی خودرو ها نصب شد. این دیسک و صفحه شاهین هم اگرچه کیفیت بهتری از نمونه قبلی داشت اما نتوانست نیاز این خودرو را برآورده کند.

علت سفقی کلاچ خودرو شاهین چیست؟

یکی دیگر از نشانه‌های بی کیفیت بودن کلاچ شاهین همین سفتی کلاچ است. در خودرو شاهین دو پمپ کلاچ وجود دارد که به راننده در نرم تر کردن کلاچ کمک می‌کند اما در عمل شاهد هستیم که اوضاع اصلا خوب نبوده و به دلیل کیفیت پایین خورشیدی نصب شده روی پوسته کلاچ، کلاچ شاهین بسیار هم سفت بوده و در ترافیک باعث خستگی بیش از حد راننده می‌شود.

راهکار جلوگیری از لرزش خودرو شاهین در ترافیک

راهکار حل این مشکل تعویض کامل مجموعه کلاچ شاهین با نمونه با کیفیت است. که این محصول به زودی توسط مجموعه شاهین لوکس عرضه خواهد شد…

1 فکر در مورد “ لرزش شاهین در هنگام ترافیک

  1. رهام گفت:

    منم مشکل کلاچ و دیسک و صفحه دارم،بی صبرانه منتظرم یه نمونه با کیفیت موجود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *